Panter hjälper Joe & the Juice med hållbara flergångsförpackningar

Panter lanseras inom kort på samtliga 41 Joe & the Juice i Sverige.

Idag lyfter mediehuset Impact Loop ett viktigt faktum – nämligen att dagens lagstiftning kring flergångsförpackningar för takeaway för många har varit utmanande att omsätta i praktiken – ofta på grund av bristande information och utebliven tillsyn från myndigheter. Från Panter förstår man de praktiska utmaningarna och försöker ha ett långsiktigt perspektiv på omställningen.

– Att bryta normen med engångs är inget som sker över en natt, säger Clara Lidberg, grundare och VD på Panter.

– Som lösningsleverantör försöker vi alltid samverka med myndigheter och branschen för att utveckla, utbilda och underlätta kring hantering av flergångsförpackningar. Men det krävs både mer tid och resurser – inte minst från det offentliga – för att omställningen verkligen ska kunna ta fart.

Samtidigt ser vi fler företag ta ansvar och agera framåtlutat.

Joe & the Juice är ett exempel på bolag som nyligen tagit beslut att införa retursystem för flergångsförpackningar tillsammans med oss på Panter och samtidigt fasa ut engångsplastmuggarna i Sverige.

– Vi har valt att inte gå med en kortsiktig lösning för att bocka av kraven och uppfylla regelverket, utan fokuserat på att få en långsiktig lösning på plats och inte bara en snabb kompromiss.

– En fördel med Panter, är att de finns över hela Sverige medan det på andra marknader endast finns lokala aktörer, som är begränsade till enskilda städer, säger Ulrike Klintworth, Director of Sustainability Joe & the Juice.

Genom Panter ska kunder kunna använda samma återanvändbara mugg hos exempelvis Espresso House och 7-Eleven, vilket enligt Joe & the Juice stärker den cirkulära ekonomin.

Tack till Impact loop för bra artikel om av de utmaningar som existerar idag.

För ytterligare information, kontakta hello@panter.se.

Nästa
Nästa

Circle K utökar med Panter på 105 nya trafikbutiker 🙌